Som företagare finns det flera sätt att få tillgång till extra pengar vid behov. Ett vanligt sätt att tillföra extra pengar till exempel då man ska expandera är att ta ett företagslån. Ett annat sätt är att ha en så kallad checkkredit. Men vad innebär då en sådan? En checkkredit kan vara bra att för att kunna stärka sitt företags likviditet utan att behöva låna en viss summa. Med en sådan kan man istället låna pengar vid behov upp till en viss gräns. Det är en gräns man får då man ansöker om en sån. Checkkrediten är vanligtvis bunden till ett företagskonto och är ett kortsiktigt sätt att låna pengar. Det kan helt enkelt liknas vid ett kreditkort. Det gör att ett företag kan använda det när de har behov av att betala något. Oftast har man ett avtal med en bank eller finansiell institution som sätter en så kallad limit på hur mycket pengar checkkrediten består av.
En stor fördel med en checkkredit är att den inte kostar pengar om du inte använder den. Du kan därmed teckna en sådan som en slags säkerhet. När du väl börjar använda dig av den så är det då det börjar kosta pengar. Det är då oftast en årlig avgift samt ränta på det belopp du väljer att nyttja. Checkkrediten ger dig möjlighet att uppfylla kortsiktiga mål, genom att låna en viss summa pengar.
Om det är en större summa pengar företaget behöver ha, då kan det istället vara bra att fundera över att ta ett företagslån.